Bedankt CZ!
donderdag 22 oktober 2015 15:35

 

Op onze Facebookpagina plaatsten we een quote van stomadraagster Mirella, die de bezuinigingsdrift van de zorgverzekeraars en medische speciaalzaken aan den lijve ondervond:

 

“Boos!!! Mijn bestelling gedaan bij de medisch speciaalzaak en wist niet wat ik zag, bijna al mijn materiaal hebben ze vervangen voor goedkoper spul. Ik houd mijn hart vast, heb een tijd gehad dat ik veel lekkages had en met dit materiaal ging het eindelijk goed. Je hoort je zeker te voelen met het materiaal wat je gebruikt maar dat vertrouwen is nu weg. Bedankt CZ!”

 

Mirella vult dit bericht nog aan met: “Wat ik vervelend vond is dat het me niet van tevoren was verteld! Ik keek op mijn bestellijst en dacht huh… waar is mijn materiaal gebleven? Stuur eerst een proefpakketje van het nieuwe materiaal zodat ik het kan proberen, maar niks van dit alles! Was er best verdrietig door.”

Voor de goede orde: Mirella is bij CZ verzekerd en besteld al bij een medische speciaalzaak die gecontracteerd is bij de CZ!

 

Er kwam een stroom van reacties binnen op dit bericht. Van mensen die dit probleem ook ondervinden:

“Ik ben weggegaan bij CZ, je krijgt antwoorden op ongeruste mails die nergens op slaan. Weinig respect voor stomadragers”

en “Vandaag nog ff "op de valreep" m'n laatste bestelling bij mijn vertrouwde leverancier gedaan, ben benieuwd of 't volgend jaar bij de andere leverancier allemaal net zo goed en netjes gaat als bij deze. Jammer dat altijd alles tegenwoordig om geld draait!!”

"Ik kreeg zonder waarschuwing andere (eigen merk) pastaringen! En ja ik kon zien van welke fabrikant het afkomstig was want ik had deze nog staan en kan er niet tegen. Ben benieuwd als ik eind deze maand een nieuwe op maat gemaakte steunbroek moet aanvragen wat er nu weer gebeurt... Zonder deze broek heb ik continue lekkages en kan ik de deur niet meer uit."

Tot “hart onder de riem berichtjes”:

“Vervelend voor Mirella!”

“Vreselijk dit, geen woorden voor!”

"Ik wens alle stomapatiënten heel veel sterkte toe nu alles in de zorg verder uitgekleed wordt. Ik ben zielsgelukkig dat mijn stoma in september 2010 opgeheven is."

Boosheid:

“Dat is schandalig”

"Heel die Schippers en al die zooi bij die zorgverzekeringen moeten ze in een donker hok zetten met een stoma voor een maand met het allergoedkoopste materiaal. Inclusief allerlei complicaties. Ik wil heel graag weg bij CZ maar weet niet goed waar ik dan wel moet zijn."

En ongeloof:

“Niet te geloven dat dit gebeurt. Wij kunnen echt niet zonder…”

En wat te denken van mensen die zoveel mankeren waardoor ze eigenlijk niet kunnen overstappen naar een andere leverancier of zorgverzekeraar?

“Ik ben bij CZ verzekerd en bestel al jaren naar volle tevredenheid bij mijn medische speciaalzaak, maar nu moet ik kiezen tussen twee andere speciaalzaken. Balen, want het is weer wat nieuws, weer wennen... Mijn stoma is maar een onderdeeltje van mijn erfelijke spierziekte. Ik kan niet zomaar uit CZ, mijn sta op stoel en hoog-laagbed heb ik via hen. Als je vele ziekten hebt is er altijd wel iets dat dan wegvalt.”

 

In mijn eerste blog deelde ik mijn verhaal over de medische speciaalzaak die mij belde met de vraag of ik geen goedkoper product kon gaan gebruiken. Ik werd tenminste nog gebeld… Nu krijgen veel klanten niet het product thuisgestuurd dat ze hadden besteld, nee, ze krijgen een goedkoper merk met daarbij een brief met uitleg. Dus geen waarschuwing vooraf. BAM! Dat komt voor sommige mensen, zoals bij Mirella, erg hard aan. Zij heeft veel lekkages gehad en door een andere stomaring ging het eindelijk goed. Ik kan me voorstellen dat ze zich boos en verdrietig voelde toen ze een voor haar onbekend product uit de doos haalde. Heb je juist het vertrouwen terug, begin je weer opnieuw.

 

Ikzelf heb alle stomaringen uitgeprobeerd die er op de markt zijn, en maar bij één ring kreeg ik geen lekkage. Ik moet er niet aan denken dat ik deze ringen bestel bij mijn leverancier en ik zonder overleg andere krijg opgestuurd. Als ik een bril bij de opticien heb uitgekozen en ik kom hem ophalen, geven ze toch ook niet zonder overleg een bril mee met andere sterkte “omdat dit goedkoper is”? Dat werkt niet! Het is een hulpmiddel waarvan je afhankelijk bent, waarop je moet kunnen vertrouwen, en die is voorgeschreven door een professional.

 

Ben je eindelijk geholpen met goed materiaal, pas je niet meer in hun kostenplaatje!

 

In mijn vorige blog vertelde ik al over de dagprijs. En die is laag ingezet, waardoor de gecontracteerde medische speciaalzaken proberen te bezuinigen op “dure” klanten zodat ze niet teveel over die lage dagprijs heengaan waardoor ze zelf bij moeten leggen. We zien alleen nu (nog voordat het jaar begonnen is en ook niet meer uitsluitend CZ verzekerden!) dat sommige medische speciaalzaken erg ver gaan om hun aangeboden dagprijs waar te maken. Dat betekent dus dat klanten goedkope (lees huismerk) ringen en doekjes krijgen opgestuurd. En wie weet op termijn ook wel goedkopere zakken en plakken, wie zal het zeggen? Voor nu bezuinigen ze alleen nog op de bijproducten. De zorgverzekeraar legt de risico’s bij de leverancier neer en de stomadrager moet het uiteindelijk voelen. En dan vooral de stomadrager met een lastig stoma, die vaak al een hele zoektocht achter de rug heeft naar het materiaal wat het beste voor hem of haar werkt. En ja, die daardoor het duurste pakket aan stoma-artikelen gebruikt.

 

Mag dit zomaar, een klant een ander product opsturen? Ja een medisch speciaalzaak mag, in overleg met de klant (!), voorstellen doen voor het meest functionele en adequate hulpmiddel. Als de klant niet tevreden is over het materiaal (of juist heel erg tevreden over het materiaal dat er nu gebruikt wordt) dan kun je aangeven dat je geen ander materiaal wenst. En daar heb je dan recht op. Dat is de keuzevrijheid waar steeds over wordt gesproken. Maar enige vorm van mondigheid is dus wel gewenst!

 

Toch voelt het voor mij alsof CZ zo de voorschrijvingsbevoegdheid van de stomaverpleegkundigen ondermijnt. En waar blijft nu het maatwerk? Een stomaverpleegkundige schrijft:

"Zo vervelend dit allemaal. Ik ben er echter van overtuigd dat wij als stomaverpleegkundige hierin iets kunnen betekenen. Ik krijg regelmatig stomadragers die mij bellen. Ik ga er dan achteraan. Het lukt altijd. Wij schrijven samen met de patiënt niet voor niets bepaald materiaal voor!!!!"

 

CZ heeft een duidelijk signaal afgegeven dat stomazorg goedkoper moet worden, maar het ligt uiteindelijk aan de medisch speciaalzaak hoe ze hiermee omgaat. De betreffende leverancier wil de kosten van de bijproducten terugdringen door dure bijproducten in te ruilen tegen een goedkoper huismerkproduct, een wel heel rigoureuze maatregel. Alle stomaproducten zouden overigens volgens de leverancier wel geleverd kunnen worden, zij het met een aparte door je stomaverpleegkundige uitgeschreven beschrijving van de zorgnoodzaak. Neem dus contact op met je stomaverpleegkundige indien je beter af bent met je 'oude' vertrouwde stomamateriaal!

 

In mijn vorige blog vroeg ik of mensen naar een andere zorgverzekeraar overstappen, of bij een andere medische speciaalzaak hun materialen gaan bestellen. De reacties waren verrassend: een enkeling verandert van zorgverzekeraar en stapt op bij CZ, het overgrote deel wisselt van leverancier. Is CZ nu niet de lachende derde? En krijgen de gecontracteerde leveranciers nu niet een enorme monopolie positie? En, ook geen onbelangrijke vraag, volgen andere verzekeraars het voorbeeld van CZ?

 

Hoezo het belang van de stomadrager staat centraal?!?

 

 

 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail