Veranderingen ivm vergoedingen voor België

 

Aan de Belgische leden,

 

Zoals jullie ondertussen allemaal weten gaat er vanaf 1 april 2021 een aanpassing gebeuren door het RIZIV wat betreft de terugbetaling van stomamateriaal. Als het goed is hebben jullie allemaal een mapje gekregen van uw bandagist of thuiszorgwinkel van uw ziekenfonds die vroeger u materiaal leverde.

 

In eerste instantie dient u de brief die hierbij gevoegd was ingevuld door uw MDL arts of huisarts terug te sturen naar uw leverancier. Indien dit niet gebeurt krijgt u geen levering meer van materiaal. In de toekomst zullen bij de driemaandelijkse levering twee papieren zitten om te ondertekenen. 1 voor de leverancier, 1 voor u die u moet bewaren in het mapje dat u ontvangen hebt.

 

Budget toegekend

Als u via de thuiszorgwinkel uw materiaal kreeg, zal dat nu ook zo zijn, maar zal afhankelijk van uw ziekenfonds de naam veranderd zijn. Voor de meest gebruikte CM is nu de naam GOED. In de toekomst krijgt u een budget toegekend dat berekend wordt volgens uw situatie. Dit wil zeggen dat voor elke stomadrager een ander budget is voorzien. Dit budget wordt vastgesteld op basis van het formulier dat uw arts heeft ingevuld.


Voorbeeld: gebruikt u concave of convexe platen, heeft u een colo of ileostoma of urostoma. Is uw buik egaal of heeft u speciale problemen aan uw buik.


Deze VIRTUELE PORTEFEUILLE wordt om de drie maand opnieuw aangevuld. Is het bedrag niet opgebruikt wordt dit niet opgeschoven naar de volgende drie maand. Elke drie maand start men met hetzelfde bedrag.

 

 

Waarom die verandering?

Om de patiënten meer comfort te bieden en om materiaal te kunnen kiezen. Als u bijvoorbeeld geen zakjes nodig hebt kan u dit ruilen voor eventueel ander vergoedbaar materiaal.

 

Niet alle gebruikte materialen worden terugbetaald:

Bijvoorbeeld removerspray of wipes, reinigingsdoekjes, verbandmiddelen voor wondjes, afdekplaten voor onder de plaat, ...moeten nog steeds zelf aangekocht worden.

 

Waar heb je wel recht op:

Platen, zakjes, poeder, pasta of ringen, irrigatiesysteem, adhesivespray, banden, caps.

 

Het bedrag is reeds vastgesteld en kan je terugvinden op de website van het RIZIV onder terugbetaling stomamateriaal/forfaitair bedrag.

 

Men heeft gewerkt onder vier groepen die betreffen:

  • Een bedrag tijdens de normale fase
  • Een bedrag bij het gebruik van concave en convexe platen
  • Een bedrag bij speciale omstandigheden
  • Een bedrag bij speciale omstandigheden en gebruik van concave of convexe platen.

Dit allemaal voor colo, ileo of urostoma.

 

Er is ook een hoger bedrag bij de opstartfase en de eerste drie maand.
Vanaf de vierde maand krijg je steeds hetzelfde bedrag toegekend.

 

Voor een irrigatiesysteem manueel krijgt u een bedrag van 139,36 euro voor 6 maand
Voor een irrigatiepomp voor 36 maand 337,10 euro.

 

Wat betreft het bedrag vanaf de vierde maand valt het op dat iemand met een:

  • colostoma :627,13 euro virtueel heeft
  • Ileostoma:530,36 euro virtueel heeft
  • Urostoma: 605,20 euro virtueel heeft

Dit betreft een normale situatie.

 

Enkele prijzen bij extra aankoop of indien u budget tekort schiet

  • poeder 55 gram. 17,52 euro
  • pasta 120 gram. 34,44 euro
  • skin barriere spray. 17,49 euro

 

Er bestaan echter grote verschillen tussen sommige merken

  • coloplast barrierewipes 3x30. 29,13 euro
  • Welland 2x50 wipes. 116,76 euro

 

Conclusie

Zoals we zien is het budget beperkt, er veranderd in feite weinig aan het aantal dat we kunnen verbruiken.
Ook is er nog altijd veel materiaal dat niet terugbetaald wordt.

 

Het is ook merkwaardig dat mensen met een ileostoma een kleiner budget krijgen dan voor een colostoma, terwijl er veel makkelijker lekkage en irritatie optreedt bij een ileo.
Dit terwijl een tweedelig systeem dat bij een ileo gebruikt wordt en de ledigbare zakjes duurder zijn dan een gesloten systeem.

 

Weet als u extra materiaal moet bijkopen dat een doos van vijf platen al snel meer dan 50 euro kost, eveneens voor een doos zakjes van 30 stuks al snel 60 euro. Deze vallen ook niet onder de maximum factuur.

 

U kan u toegekend budget terugvinden bij het RIZIV en de prijzen van het materiaal dat u gebruikt.
De leveringen blijven driemaandelijks.

 

Hopelijk raakt u hiermee wat wegwijs in onze nieuwe regels. Veel nieuwe zaken heeft dit niet opgeleverd en het budget is weer maar eens zeer nauw berekend.
Dus we blijven zuinig zoals we dit vroeger al deden.

 

 

Laatst aangepast op donderdag 01 april 2021 18:50
 
Terug naar boven

twitter insta

Linkedin facebook

Youtube email