Voeding - IJzer
Inhoudsopgave
Voeding
Gas-, geurvorming en verkleuring
Vocht
Zout (natrium) en kalium
IJzer
Vezels
Verstopping/diarree
Probiotica
Aankomen in gewicht
Bijvoeding en sondevoeding
De diƫtiste
Alle pagina's

 

IJzer

IJzertekort (en uiteindelijk bloedarmoede) kan komen door bloedverlies bij een operatie, ontstekingen of als er een stuk darm verwijderd is (en dus minder goede ijzeropname). Een ijzerrijke voeding kan een tekort voorkomen of verminderen, maar bij een flink ijzertekort zul je toch bij je arts moeten zijn. Die kan je bijvoorbeeld ijzerpreparaten voorschrijven of een bloedtransfusie (in ernstige gevallen). Bij een ijzertekort kun je je onder andere moe voelen, duizelig zijn, hoofdpijn hebben en bleek zien. Een volwassen man heeft per dag 9 mg ijzer nodig; voor een volwassen vrouw is dat 15 mg. De ijzerbehoefte van vrouwen is hoger door het ijzerverlies met de menstruatie. Na de overgang is de behoefte aan ijzer dagelijks 8 mg.

 

IJzerrijke voeding

IJzerrijke voedingsmiddelen zijn: (met name rood) vlees en vleeswaren, ei, vis, peulvruchten, noten en zaden, volkoren brood en volkoren graanproducten, aardappelen en groenten en (gedroogd) fruit. Daarnaast zijn er nog ijzerverrijkte producten zoals EverGreen, Milkbreak, FruitKick en Roosvicee Ferro. Floradix (te koop bij drogist) is ook een ijzersupplement. (Appel) stroop bevat veel ijzer.

 

Met vitamine C

Ook wordt aangeraden bij elke maaltijd een product te eten dat veel vitamine C bevat, omdat vitamine C de opname van ijzer, uit plantaardige producten, in de darmen bevordert. Rijk aan Vitamine C zijn groente, vers fruit, aardappelen, vruchtensappen op basis van citrusfruit, en sappen waaraan extra vitamine C is toegevoegd. IJzer uit dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees, vis en kip, wordt beter in het lichaam opgenomen dan ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen, zoals brood, groente en peulvruchten.

 



Laatst aangepast op donderdag 30 maart 2017 15:33
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail