Voeding - Vezels
Inhoudsopgave
Voeding
Gas-, geurvorming en verkleuring
Vocht
Zout (natrium) en kalium
IJzer
Vezels
Verstopping/diarree
Probiotica
Aankomen in gewicht
Bijvoeding en sondevoeding
De diƫtiste
Alle pagina's

 

Vezels

Voedingsvezels zijn belangrijk voor de werking van de dikke darm. Let er dus bij een colostoma op dat je elke dag voldoende vezels binnenkrijgt. Je hebt oplosbare en niet-oplosbare vezels. De eerste zitten bijvoorbeeld in groente, fruit en bonen. Ze komen onverteerd in de dikke darm terecht waar de darmbacteriƫn ze bewerken. De stoffen die hierbij vrijkomen, stimuleren de darmwerking maar kunnen ook helpen bij diarree. Ook de niet-oplosbare vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht. Zij zorgen ervoor dat de afvalstoffen via de dikke darm uit het lichaam worden verwijderd.

 

 

Spons

Ook kan deze voedingsvezel als een soort spons vocht opnemen en vasthouden, waardoor ze voor een zachtere ontlasting en een groter volume zorgen. Deze vezels zitten vooral in volkoren en plantaardige producten. Bij obstipatie spelen zowel de oplosbare vezel als de niet-oplosbare vezel een rol. Volgens de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad is de aanbeveling voor vezels 30-40 gram per dag. Het is wel belangrijk om bij de vezels voldoende te drinken. Indien je meer vezels gaat gebruiken, kun je in het begin last krijgen van winderigheid.

 



Laatst aangepast op donderdag 30 maart 2017 15:33
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail