Voeding - Aankomen in gewicht
Inhoudsopgave
Voeding
Gas-, geurvorming en verkleuring
Vocht
Zout (natrium) en kalium
IJzer
Vezels
Verstopping/diarree
Probiotica
Aankomen in gewicht
Bijvoeding en sondevoeding
De diëtiste
Alle pagina's

 

Aankomen in gewicht

Bij een stoma en/of ziekte kan het zijn dat je gewicht te laag is. Belangrijk is om gezond te eten. Een hamburgerdieet of overmatig snoepen kunnen hart- en vaatziekten veroorzaken. Eet om de 2 uur en sla geen maaltijden over. Omdat je meer energie nodig hebt, is het verstandig regelmatig iets te eten. Eet geen producten die je zwaar vallen, waardoor je langere tijd vol zit. Eet ook nog iets voordat je naar bed gaat. Kies bij voorkeur voedingsmiddelen die (veel) energie leveren.

 

Voorbeelden

  • Bijvoorbeeld volle melk- en melkproducten, volvette kaas, vettere vleeswaren en suikerrijke producten.
  • Je kunt je voeding energierijker maken door het toevoegen van bijvoorbeeld ongeklopte slagroom, crème fraîche of zure room.
  • En door het gebruik van extra boter, margarine (bijvoorbeeld een klontje door de groente smelten), olie of het toevoegen van suiker of limonadesiroop.
  • Producten met 0% vet, light en zoetstoffen in plaats van suiker kun je beter laten staan, ze leveren weinig of geen energie.
  • Drink vruchtensap, melk of sportdrank in plaats van water. Water vult de maag en bevat geen calorieën. Pas met vruchtensap bij een ileostoma wel op! Dit kan een high output stoma veroorzaken.
  • Drink niet vlak voor je maaltijd.
  • Neem naast de drie hoofdmaaltijden drie tussendoortjes.
  • Heb je tijdens de lunch zin in een kop soep? Neem het erbij, en niet in plaats van je boterhammen. Neem eerst je brood en dan je soep, door eerst soep te nemen zit je maag al vol en eet je minder brood.
  • Neem de tijd om te eten, stress heeft ook een negatieve invloed.
  • En zorg als laatste voor voldoende afwisseling in hetgeen je eet en drinkt.

 



Laatst aangepast op donderdag 30 maart 2017 15:33
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail