Buikspieroefeningen - Waar moet je op letten?
Inhoudsopgave
Buikspieroefeningen
Waar moet je op letten?
Tillen
Oefeningen voor net na de operatie
Oefeningen zodra je voldoende hersteld bent
Oefeningen met een fitnessball
Alle pagina's

 

Waar moet je op letten bij het trainen?

  • Bouw het oefenen geleidelijk op. Het is beter om het langzaam op te bouwen, dan te forceren en daarbij je doel niet te bereiken.
  • Ademhaling: adem uit als je kracht zet en adem in als je ontspant. Vergeet niet te blijven doorademen tijdens de oefeningen.
  • Indien je buik in een erg slechte conditie is, of je je er veiliger door voelt, kun je ter ondersteuning een breukband dragen tijdens de oefeningen. In tegenstelling tot vele volksverhalen wordt je buik daar niet zwakker van!
  • Pas op met teveel druk op de rechte buikspieren en train vooral de schuine buikspieren.
  • Begin met setjes van 3x 5 oefeningen en breidt dat uit tot ongeveer 3x 20 oefeningen. Op geleide van fitheid/pijnklachten.
  • Voer de oefeningen (indien van toepassing) afwisselend links en rechts uit.
  • Maak geen verende bewegingen bij het rekken en strekken.
  • Maak van de oefeningen een gewoonte; doe ze het liefst een paar keer per week (minimaal 2-4x per week anders is er geen trainingseffect).
  • Je kunt deze oefeningen zien als een extraatje naast de andere dagelijkse beweging. Voldoende sporten of bewegen is erg belangrijk (minimaal 30 minuten per dag).
  • Het kan verstandig zijn om net na de operatie een oefenprogramma met je arts of fysiotherapeut op te stellen.
  • De eerste 6 à 8 weken na een buikoperatie is het niet verstandig dit soort oefeningen te doen. Dat is vanwege wondherstel, daarna geldt: rustig opbouwen.
  • Stop bij pijn! Je mag een lichte druk voelen, maar geen pijn.
  • Spierpijn rondom je stoma na de oefeningen is geen goed teken, dan is er teveel druk geweest op de spieren rondom je stoma. De volgende keer dus iets rustiger aandoen.
  • Oefeningen met een zogenaamde 'oefenbal' zijn erg goed om de buik- en rugspieren te trainen, je kunt deze bijvoorbeeld gebruiken bij de zittende oefeningen.
  • Je kunt bij bepaalde liggende oefeningen ter ondersteuning een buikspierapparaat gebruiken.

 

  • Download hier de buikspieroefeningen! let op, alleen voor privé-gebruik! 

Disclaimer: Alle afbeeldingen op deze pagina zijn eigendom van Stichting Stomaatje. De rechten berusten bij Stichting Stomaatje en Grom illustraties & grafische vormgeving. De tekeningen en tekst mogen worden uitgeprint voor privégebruik. Niets van deze afbeeldingen en tekst mag worden gekopieerd, gereproduceerd of verspreid middels drukwerk, fotokopie, printwerk, videoband, audioband, film, vastleggen als databestand. Voor elke uitzondering hierop dient u te beschikken over uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming van Grom illustraties & grafische vormgeving en Stichting Stomaatje.

 

 



Laatst aangepast op donderdag 11 juni 2015 20:57
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail