Buikspieroefeningen - Tillen
Inhoudsopgave
Buikspieroefeningen
Waar moet je op letten?
Tillen
Oefeningen voor net na de operatie
Oefeningen zodra je voldoende hersteld bent
Oefeningen met een fitnessball
Alle pagina's

 

Tillen

Een stoma (of litteken) is een zwakke plek in de buikwand. Als je te zwaar tilt, komt er een te grote druk op de buikwand en kan er een breuk ontstaan, een deel van de darmen komt dan voor in plaats van achter de buikspieren. Het gevolg is een grotere of kleinere zwelling of welving van de buikwand.

 

Een derde

Bijna een derde van alle stomadragers ontwikkelt een breuk (bij het overgrote deel gebeurt dit binnen het eerste jaar na de aanleg). In sommige gevallen kan de arts de breuk operatief te verhelpen, bijvoorbeeld door de stoma te verplaatsen naar de andere zijde van de buik of door de buikwand te verstevigen met matjes. In veel gevallen is dit niet mogelijk. Het is daarom het beste om een breuk proberen te voorkomen!

 

Wanneer kan het mis gaan

 

  • Als je de buikholte verkleind doordat je in elkaar zit of bukt.
  • Als je je adem inhoudt (en vastzet) waardoor je longen vol zijn.
  • Je kracht zet en je buikspieren krachtig inspant.

De buikinhoud heeft dan weinig ruimte door je houding, doordat je buikspieren strak staan en je longen vol lucht zitten komt er meer druk bij je stoma, of andere zwakke plekken. Dit kan een prolaps of een breuk veroorzaken. In de dagelijkse praktijk gaat het nogal eens mis als er bijvoorbeeld iets zwaars moet worden getild, en de beweging gebeurt ongecontroleerd. Wat doe je dan? Je neemt een hap lucht, spant je buikspieren aan en bukt om iets te tillen.

 

Wat mag je tillen?

Je mag niet te zwaar tillen, hoor je van de professionals. Maar wat is te zwaar? Daarover zijn de meningen verdeelt. De ene keer hoor je de grens van 5 kilo, de andere keer weer 10. Luister vooral goed naar je eigen lichaam. Doe voorzichtig en let erop dat je goed tilt, dus door je knieën en zo dicht mogelijk op je lichaam. Maar ga er niet te krampachtig op letten.

 

Wel trainen

Het is wel goed als je buikspieren worden getraind, juist ter voorkoming van een breuk. Dus ontzie ze niet, maar overdrijf het ook weer niet. Pas op met teveel druk op je rechte buikspieren (hier zit je stoma doorheen) en train vooral de schuine buikspieren. Als het echt niet anders kan en je iets zwaars moet tillen, bijvoorbeeld tijdens je werk, draag dan een breukband ter ondersteuning.

 

  • Download hier de buikspieroefeningen! let op, alleen voor privé-gebruik!

Disclaimer: Alle afbeeldingen op deze pagina zijn eigendom van Stichting Stomaatje. De rechten berusten bij Stichting Stomaatje en Grom illustraties & grafische vormgeving. De tekeningen en tekst mogen worden uitgeprint voor privégebruik. Niets van deze afbeeldingen en tekst mag worden gekopieerd, gereproduceerd of verspreid middels drukwerk, fotokopie, printwerk, videoband, audioband, film, vastleggen als databestand. Voor elke uitzondering hierop dient u te beschikken over uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming van Grom illustraties & grafische vormgeving en Stichting Stomaatje.

 



Laatst aangepast op donderdag 11 juni 2015 20:57
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail