Stomamateriaal bestellen
Inhoudsopgave
Stomamateriaal bestellen
Fabrikanten
Fabricagefout
Stomamateriaal over
Alle pagina's

 

Vroeger

Vroeger moest je bij elke bestelling van stomamaterialen weer een nieuw recept overhandigen, en die materialen haalde je dan vaak bij de apotheek op, net als met je medicijnen. Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Je stomamateriaal kun je nu bestellen bij een gespecialiseerde leverancier/ medische speciaalzaak.

 

Machtiging

Er is tegenwoordig alleen een eenmalige machtiging voor het verkrijgen van je stomamateriaal nodig. Deze machtiging schrijft de stomaverpleegkundige nadat je een stoma hebt gekregen. Zij stuurt hem vaak meteen naar een leverancier, die hem vervolgens weer doorstuurt naar je zorgverzekering. Deze machtigt dan de leverancier om voor rekening van de zorgverzekeraar de stomamaterialen te verstrekken. Vaak worden de rekeningen ook rechtstreeks tussen deze twee verrekent. Meestal heeft het ziekenhuis een contract met een bepaalde leverancier en word je daar automatisch naar verwezen. Je hebt zelf de keuze, maar dit is soms afhankelijk met welke leverancier je zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten.

 

Leveranciers

Veel leveranciers hebben een breed assortiment aan medische hulpmiddelen. Je kunt dingen bestellen op het gebied van thuiszorgartikelen, diabetes, orthopedie, loophulpmiddelen etc. Maar je hebt ook leveranciers die zich hebben gespecialiseerd in de levering van en het advies rondom stoma-, wond- en incontinentiematerialen. Sommige leveranciers hebben ook één of meerdere (stoma)verpleegkundigen in dienst waar je met al je vragen en problemen terecht kunt.

 

Telefonisch, internet en per post

Je kunt de artikelen telefonisch, via internet of via de bestel-app bestellen. De artikelen worden dan vaak binnen 24 uur al bezorgd. Meestal wordt het materiaal discreet per post thuis (of een ander opgegeven adres) bij je aangeleverd. Sommige leveranciers hebben een 24-uursservice die je bij problemen kunt bellen voor een noodlevering. Indien je zelf je stomaplakken niet (meer) kunt knippen, kunnen ze het bij de leverancier al voor je op maat knippen en verpakken ze de plak opnieuw. Dit geldt ook voor het aanbrengen van een aandrukring of een extra pastaring op de plak. Ook kunnen ze je stomazakjes handig verpakken in zakjes als je op vakantie gaat, zodat het minder ruimte inneemt. Dit kun je allemaal bij je bestelling aangeven.

 

Verschillen tussen de leveranciers

Indien je van je verzekering mag kiezen tussen de verschillende leveranciers, kun je goed kijken wat de verschillen zijn en waar je behoeftes liggen. Hier een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

 

  • Wil je dat het bezorgd wordt via de PostNL, of een onafhankelijke bezorger?
  • Wil je zelf kunnen kiezen op welke tijd ze het bezorgen? Of wil je deze tijden op kunnen vragen?
  • Hoe snel bezorgen ze?
  • Hebben ze een breed assortiment?
  • En hebben ze alles op voorraad of krijg je dingen nageleverd?
  • Krijg je iets extra's bij je bestelling (zoals de bekende stroopwafels) of heb je meer behoefte aan gratis meegeleverde hulpmiddelen zoals plastic handschoenen?
  • Misschien bestel je ook wel wond-, incontinentiemateriaal of sondevoeding, dan kan het prettig zijn om dit bij hetzelfde bedrijf te bestellen.
  • Wil je graag een magazine ontvangen van de leverancier?
  • Indien je via internet wilt bestellen, werkt de webshop prettig?
  • Of wil je kunnen bestellen via een app op je smartfoon?
  • Zit het bedrijf bij jou in de regio?

 

 



Laatst aangepast op maandag 19 oktober 2015 13:53
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail