Stomamateriaal bestellen
Inhoudsopgave
Stomamateriaal bestellen
Fabrikanten
Fabricagefout
Stomamateriaal over
Alle pagina's
Pin It

 

Vroeger

Vroeger moest je bij elke bestelling van stomamaterialen weer een nieuw recept overhandigen, en die materialen haalde je dan vaak bij de apotheek op, net als met je medicijnen. Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Je stomamateriaal kun je nu bestellen bij een gespecialiseerde leverancier/ medische speciaalzaak.

 

Machtiging

Er is tegenwoordig alleen een eenmalige machtiging voor het verkrijgen van je stomamateriaal nodig. Deze machtiging schrijft de stomaverpleegkundige nadat je een stoma hebt gekregen. Zij stuurt hem vaak meteen naar een leverancier, die hem vervolgens weer doorstuurt naar je zorgverzekering. Deze machtigt dan de leverancier om voor rekening van de zorgverzekeraar de stomamaterialen te verstrekken. Vaak worden de rekeningen ook rechtstreeks tussen deze twee verrekent. Meestal heeft het ziekenhuis een contract met een bepaalde leverancier en word je daar automatisch naar verwezen. Je hebt zelf de keuze, maar dit is soms afhankelijk met welke leverancier je zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten.

 

Leveranciers

Veel leveranciers hebben een breed assortiment aan medische hulpmiddelen. Je kunt dingen bestellen op het gebied van thuiszorgartikelen, diabetes, orthopedie, loophulpmiddelen etc. Maar je hebt ook leveranciers die zich hebben gespecialiseerd in de levering van en het advies rondom stoma-, wond- en incontinentiematerialen. Sommige leveranciers hebben ook één of meerdere (stoma)verpleegkundigen in dienst waar je met al je vragen en problemen terecht kunt.

 

Telefonisch, internet en per post

Je kunt de artikelen telefonisch, via internet of via de bestel-app bestellen. De artikelen worden dan vaak binnen 24 uur al bezorgd. Meestal wordt het materiaal discreet per post thuis (of een ander opgegeven adres) bij je aangeleverd. Sommige leveranciers hebben een 24-uursservice die je bij problemen kunt bellen voor een noodlevering. Indien je zelf je stomaplakken niet (meer) kunt knippen, kunnen ze het bij de leverancier al voor je op maat knippen en verpakken ze de plak opnieuw. Dit geldt ook voor het aanbrengen van een aandrukring of een extra pastaring op de plak. Ook kunnen ze je stomazakjes handig verpakken in zakjes als je op vakantie gaat, zodat het minder ruimte inneemt. Dit kun je allemaal bij je bestelling aangeven.

 

Verschillen tussen de leveranciers

Indien je van je verzekering mag kiezen tussen de verschillende leveranciers, kun je goed kijken wat de verschillen zijn en waar je behoeftes liggen. Hier een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

 

  • Wil je dat het bezorgd wordt via de PostNL, of een onafhankelijke bezorger?
  • Wil je zelf kunnen kiezen op welke tijd ze het bezorgen? Of wil je deze tijden op kunnen vragen?
  • Hoe snel bezorgen ze?
  • Hebben ze een breed assortiment?
  • En hebben ze alles op voorraad of krijg je dingen nageleverd?
  • Krijg je iets extra's bij je bestelling (zoals de bekende stroopwafels) of heb je meer behoefte aan gratis meegeleverde hulpmiddelen zoals plastic handschoenen?
  • Misschien bestel je ook wel wond-, incontinentiemateriaal of sondevoeding, dan kan het prettig zijn om dit bij hetzelfde bedrijf te bestellen.
  • Wil je graag een magazine ontvangen van de leverancier?
  • Indien je via internet wilt bestellen, werkt de webshop prettig?
  • Of wil je kunnen bestellen via een app op je smartfoon?
  • Zit het bedrijf bij jou in de regio?

 

 


 

Fabrikanten

Er zijn heel veel verschillende merken in de stomabranche. Al deze merken komen steeds weer met nieuwe producten op de markt, ze blijven hun artikelen verbeteren en vernieuwen. Hoe complex je problemen bij een stoma soms ook kunnen zijn, er zal door het grote aanbod van stomahulpmiddelen bijna altijd wel een oplossing voor gevonden worden.

 

In overleg met de stomaverpleegkundige

Vaak staan in de diverse stomabladen de laatste nieuwtjes van de fabrikanten vermeldt. Bij al deze merken kun je meestal gratis proefpakketjes aanvragen om iets uit te proberen.  Schroom alleen niet om je stomaverpleegkundige om hulp te vragen, er zijn zoveel verschillende stomaproducten dat als je alles zou willen uitproberen, je je hele leven bezig bent. Ga niet zelf zonder overleg met haar proefjes uitproberen. Elk merk heeft weer zijn eigen specialiteit en assortiment. Je komt er vanzelf achter, met hulp van je stomaverpleegkundige, welk merk jou het meeste aanspreekt en het beste bij je past.

 

 


 

Fabricagefout

Stel: de sluiting van een nieuw stomazakje blijkt defect te zijn, of er zit een klein gaatje in het zakje, wat doe je dan? Bij een fabricagefout stuur je het materiaal terug naar je leverancier, met daarbij een beschrijving van wat er mis aan is. Let er ook op dat je het Lot nummer meestuurt. Hieraan kan de fabrikant zien bij welke serie het zakje hoort. Zelfs in welke maand het is gemaakt. Dit nummer kun je vinden op de doos.

Belangrijk een fout te melden

Eventueel kun je eerst contact met hen opnemen zodat zij er vanaf weten en je een antwoordnummer op kunnen geven. Zij sturen dit weer door naar de fabrikant ter beoordeling. Je kunt natuurlijk ook zelf een klacht direct naar de fabrikant sturen. Het is wel belangrijk om een fabricagefout te melden zodat de fabrikant er iets aan kan doen en het niet vaker voorkomt. Zij willen hier graag van leren, ze willen iedereen een goed product verkopen.

 


 

Materiaal over

En wat doe je als je stomamateriaal over hebt, bijvoorbeeld doordat je van product verandert bent, of als de stoma is opgeheven? Als de producten onbeschadigd en compleet zijn, kun je ze terug sturen naar je leverancier. Die neemt ze dan weer retour. Vaak hebben ze hiervoor een antwoordnummer zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Deze teruggestuurde materialen worden dan weer verrekend met de zorgverzekeraar.

 

Naar leverancier

Je kunt stomamateriaal dat niet compleet is of met een beschadigde verpakking ook terugsturen naar je leverancier. Deze materialen kunnen gebruikt worden als monstermateriaal. Je stomaverpleegkundige zal ook erg blij zijn met deze materialen.

 

Derdewereldlanden

Deze materialen kunnen ook beschikbaar worden gesteld via goede doelen aan lotgenoten in het buitenland. In Roemenië, Rusland en de Oekraïne bijvoorbeeld is er een ernstig tekort aan stomamateriaal. Hier in Nederland vinden we bijvoorbeeld de doorzichtige zakjes of zakjes zonder zo'n zacht stofje (non-woven) al veroudert, in ontwikkelingslanden worden deze zakjes met veel enthousiasme ontvangen. Vaak moeten die mensen zelf iets in elkaar knutselen en als er al stomamateriaal beschikbaar is, moeten ze dat meestal uit eigen zak betalen.

 

Halve kokosnoot

Op de afbeelding hieronder zie je bijvoorbeeld hoe een meisje uit Indonesië een halve kokosnoot als opvanghulpmiddel heeft gebruikt bij gebrek aan beter, wat hebben wij dan een luxe. Ook hiervoor kun je de materialen naar een leverancier opsturen, deze zorgen ervoor dat ze via een reguliere stichting naar derdewereldlanden gaan.  (Bron afbeelding: het boek 'Baas op eigen buik'.

 

  • Kijk op onze website Stomamateriaalover.nl wat je allemaal kunt doen met overtollig stomamateriaal, of biedt het aan op onze stomamarktplaats.

 

 

Pin It
Laatst aangepast op maandag 19 oktober 2015 13:53
 
Terug naar boven

twitter

Linkedinfacebook

Youtubeemail